Sanshine op School

Yindi en ik komen onder andere op basisscholen in het regulier en speciaal onderwijs, zowel in de klas als in een aparte ruimte op school. Soms zijn wij voor kortere tijd op school nodig voor een traject, sommige scholen kiezen voor een regelmatig terugkerend bezoek. Daarnaast kom ik als kindercoach ook zonder Yindi om kinderen te coachen.

Thema’s waar ik met Yindi van betekenis bij kan zijn:

  • Zelfvertrouwen/Faalangst
  • Weerbaarheid
  • Zelfinzicht
  • (Hoog)gevoeligheid
  • Omgaan met indrukwekkende gebeurtenissen

Op school kunnen wij in verschillende vormen van betekenis zijn:

  • Individuele coaching

    Soms lopen kinderen vast en hebben ze wat extra ondersteuning nodig. Als kindercoach zet ik verschillende methoden in (met en zonder hond) om kinderen te helpen groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Een aantal coachsessies zijn vaak al voldoende om stappen te zetten. Ik bied deze één-op-één begeleiding in een ruimte op school en eventueel buiten.

  • Weerbaarheidstraining VIDA

    Heeft een kind moeite om voor zichzelf op te komen? Mag hij/zij wat meer ruimte innemen? Of is het juist vaak in conflict met andere kinderen? In al deze gevallen is VIDA een goede training. VIDA is een weerbaarheidstraining gebaseerd op theorie en leerprincipes uit de haptonomie en Rots & Water-training. In een aantal sessies helpen Yindi en ik kinderen op weg naar maar zelfvertrouwen en een beter zelfinzicht. Op de website van Sanshine is een filmpje over VIDA te bekijken!

  • ‘Spreekuur’

    Tijdens dit ‘spreekuur’ zijn Yindi en ik voor korte, gezette tijden (bijvoorbeeld één keer per week) aanwezig op school. Zo hebben kinderen de mogelijkheid om naar behoefte binnen te lopen voor dat wat zij op dat moment nodig hebben: het delen van iets waar ze mee zitten of puur het knuffelen en de aanwezigheid van Yindi bijvoorbeeld.

  • Yindi als beloning/motivatie

    Een juf of meester kan kinderen die dat nodig hebben, opgeven om een moment met Yindi te zijn of te spelen. Deze onverwachte één-op-één aandacht kan nét het verschil maken! Tijd met Yindi kan ook worden ingezet als beloning voor het behalen van (gedrags)doelen: doelen waar kinderen aan werken om zo verder te komen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Om kinderen te motiveren hiervoor, is het spelen, een stukje wandelen of het verzorgen van Yindi een hele waardevolle beloning.

  • Yindi als leeshond

    Kinderen die moeite hebben met lezen, vinden voorlezen vaak spannend. Met behulp van een therapiehond kunnen zij meer vertrouwen hierin krijgen. Yindi luistert graag naar kinderen tijdens het voorlezen. Omdat zij niet oordeelt en een rustgevend effect heeft op de kinderen, doen zij zo belangrijke succeservaring op.

  • Les ‘Hondenpraatjes!’

    Voor kinderen is het vaak moeilijk om hondentaal te begrijpen. Hierdoor vinden er jaarlijks veel ongelukken plaats met kinderen en honden die voorkomen hadden kunnen worden. Sommige kinderen zijn bang door een nare (of gebrek aan) ervaring. In deze les komen wij samen in de klas om te vertellen over de taal die honden spreken. Hoe benader je een hond? Waar moet je op letten? Na afloop krijgen de kinderen een diploma!

Wil je weten wat wij bij jullie op school kunnen betekenen? Of heb je andere vragen? Neem dan contact met mij op!